Ett kassaskåpssäkert val för Ljusdals BK
–Det vore fantastiskt roligt om LBK gick upp i elitserien igen, men för oss som Huvudpartner är vår satsning inte enbart mot a-laget, utan hela föreningen, säger Hälsinglands Sparbanks marknadschef Anna-Karin Edeborg.
Få ordning på din ekonomi.
Ett litet udda tips skulle kunna vara att bli medlem i Ljusdals BK.
Förklaringen: Hälsinglands Sparbank är en av Ljusdals BK:s huvudpartners och i deras partnerskap ingår inte bara LBK:s a-lag utan också Team 2020, ja, hela föreningen med både aktiva och medlemmar.
– Närmast väntar, till exempel, en träff med ungdomarna i just Team 2020 där vi bl a ska prata om ”Ung Ekonomi”, berättar Anna Karin Edeborg, marknadschef och sponsoransvarig inom Hälsinglands Sparbank.
Att driva bank i dag är ganska tufft. Det är många nya regelverk att förhålla sig och Hälsinglands Sparbank är en, förhållandevis liten, fristående bank. Och framförallt en lokal bank som folk kan lita på. Till exempel så har man, till glädje för många äldre, kontanthanteringen kvar.
Som fristående lokal bank stannar vinsten i bygden, inte i Stockholm och någon rikemans ficka.
En del av bankens affärsidé är nämligen att ge tillbaka till bygden. På den här sidan milleniumskiftet, det vill säga från år 2000 och fram till nu, har banken gett tillbaka hela 80 miljoner kronor. Idrotten får en stor del av kakan och när det gäller elitidrott så är Ljusdals BK tillsammans med Hudiksvalls FF, Hudiksvalls HC, landslagsskidåkarna Daniel Richardsson (längdåkning) och André Myhrér (alpint) några exempel på samarbetspartners. De plus ytterligare ett 50-tal föreningar. Glada Hudik-teatern är ett fint exempel på kulturverksamhet som banken stöttar.
– Föreningslivet är hjärtat i vårt samhälle och där vi vill finnas. Många ser sponsring bara som att sätta upp en skylt på arenan och så är det bra sen. Det gör inte vi. Vi vill ha ett nära och ömsesidigt samarbete och det får vi bland annat med Ljusdals BK.
LBK en är rolig förening att jobba med och som sagt, det handlar inte bara om elitlaget LBK, utan satsningen med Team 2020 och barn- och ungdomsverksamheten är minst lika viktig för oss.
– Sociala medier är en viktig del i dagens, ska vi säga annonsering, och LBK är duktiga på att synas där och även omnämna sina samarbetspartners, säger Anna Karin Edeborg.
När det gäller samarbetet med Ljusdals BK så kommer banken att synas i samband med LBK:s hemmamatch mot Peace & Love City på luciadagen den 13 december. Då är Hälsinglands Sparbank Matchvärd och bjuder då in några av sina kunder och förhoppningsvis blivande kunder till Idrottsparken.
Text och foto: Leif Sundell